Brosundklinikken – Brenner for sunn hudhelse og positiv aldring

I fjerde etasje i Rønnebergbua, diskré og med utsikt mot det vakre Brosundet, finner du Brosundklinikken med Marit Fagerhaug bak roret. Her tilbys medisinsk og kosmetisk hudpleie, med bakgrunn i en filosofi om et sunt, naturlig og estetisk resultat.

Brosundklinikken åpnet i 2017 og tilbyr mange ulike hud- og ansiktsbehandlinger, både dermatologiske og estetiske. Bl.a. injeksjoner og oppstramming, rynke- og arrbehandling, coolshaping, RF, HIFU, lysterapi og kjemisk peeling. I tillegg finner man et stort sortiment med medisinske aktive hudpleieprodukter i klinikken, som ikke fås kjøpt over vanlig disk. Som eneste klinikk i landet er også Brosundklinikken ISO-sertifisert.

Daglig leder med høy kompetanse

Innehaver og daglig leder av Brosundklinikken, Marit Fagerhaug, flyttet tilbake til Ålesund for 10 år siden, etter 32 år hovedstaden. Hun har fartstid på over 13 år innen kosmetisk dermatologisk sykepleie ved flere klinikker både i Ålesund og Oslo. Hun har i tillegg bakgrunn som operasjons-sykepleier, og i Oslo jobbet hun med noen av Norges fremste plastikkirurger.

Marit Fagerhaug har høyeste utdanning og sertifisering innen injeksjonsbehandlinger, i tillegg til sertifiseringer og kurs innen mange typer hudlidelser. Hun deltar jevnlig på kurs og kongresser i både inn- og utland for å holde seg oppdatert på nyheter innen behandlinger og produkter.

– Det er viktig å holde seg oppdatert på behandlinger og produkt i samtiden, og at både vi og kunden får tilstrekkelig informasjon om alle ledd i produksjonen. Vi fører kun markedsledende og dokumenterte behandlinger og produkter.

Sissel Nesje og Marit Fagerhaug foran Brosundklinikkens nyeste tilbud: Focus Dual - HIFU og RF microneedling.

Drømme-team

Brosundklinikken har to fulltidsansatte. Med samme tankesett og filosofi, har Marit fått med seg Sissel Nesje på laget. Nesje er utdannet sykepleier og har en videreutdannelse gjennom Senzieakademiet fra 2017, og har allerede 6 års erfaring i faget som kosmetisk dermatalogisk sykepleier. I tillegg er hun sertifisert Restylane-behandler, og er opptatt av effektive og ikke minst trygge behandlinger.

– Jeg er opptatt av både etikk og estetikk. Mine hjertesaker er å kunne bistå kunder som plages i hverdagen av for eksempel akne, svekket hud og pigmentskader. Spesielt blant unge er det er naturlig å kjenne på usikkerhet rundt hudproblemer som akne og aknearr, og vi opplever å jobbe med en takknemlig kundegruppe. Hudhelse gjelder både for kvinner og menn, i alle aldre. Det er aldri for sent å ta vare på huden sin.

Marit trivdes godt i lokalene, og sier det er ekstra fint når kveldslyset kommer inn og legger seg over Brosundet.

Hudhelse først – langsiktighet er viktig

Daglig leder, Marit Fagerhaug, forteller at det gis grundige konsultasjoner, som gjør at kunder som ønsker det kan legge en langsiktig fremtidsplan.

– Huden vår er ferskvare, og vil alltid gå gjennom en naturlig aldringsprosess. Derfor er vi opptatt av at kunden får hjelp til å holde et varig og naturlig resultat, gjennom gode hudpleierutiner både i forkant og etterkant av behandlingen. Vi setter hudhelse i førersete, så kommer en positiv aldring som en bonus, sier Marit. Som også forteller at de er mer opptatt av de langsiktige resultatene enn en såkalt «quickfix».

Klinikkens kjerneverdi er tillit, trygghet og tilgjengelighet, og Marit forteller at de aldri vil utføre en behandling på noen som trenger ytterligere medisinsk behandling. Samtidig som de med sin medisinske bakgrunn har et tett samarbeid med flere hudleger, som de kan henvises til.

– Er vi usikker på en føflekk eller hvorvidt akne-problemer krever ytterligere undersøkelser, henviser vi kundene våre videre til en lege, forteller Marit.

Aldersgrense

Vi kommer oss ikke unna temaet «ungdom og kroppspress». Hos Brosundklinikken er det derfor ikke uten grunn at leppeforstørring (også kalt fillers) har 20-årsgrense. Det er også 25-årsgrense på det nye coolshaping-apparatet, som benytter cryolipolyse, såkalt «fettfrysing». Dette er apparat som jobber med områder som er vanskelig å redusere på egenhånd gjennom trening og sunt kosthold.

Aldersgrensa hos klinikken ellers er 18 år, men det tas også inn yngre personer med akneproblematikk. Noen helt ned i 13-årsalderen har kommet i følge med foreldre. Marit sier at det er viktig å få gode rutiner og kunnskap om huden sin tidlig.

– Vi bruker en del tid på konsultasjoner med unge mennesker, som ofte blir opphengt i små detaljer. Det er mye påvirkning fra blant annet sosiale medier, og ikke minst bruken av retusjerte bilder. Vi snakker mye om skjønnhet kontra utstråling. Jeg skulle gjerne sett at det var mer undervisning på dette feltet i skolen, sier Marit.

Anne Aavitsland er designeren bak den sterkt jugendpregede logoen til Brosundklinikken. Inspirasjonen er hentet ut i fra noen av pillarene på Rønnebergbua. Lillafargen er inspirert av Juvederm, et av merkene som Marit benytter seg av.

Her er pillaren og “knute”-ornamentet som er inspirasjonen bak logoen til Brosundklinikken. Den finner du like ved inngangspartiet på Rønnebergbua.

Brosundklinikken finner du i fjerde etasje i den velkjente Rønnebergbua.

Flere artister til Vårslepp 2024

Julemarked hos Bymisjonssenteret