Fredag 06.september

• Spirefest

Terminalen byscene
    5.-6.september

Spirefest er en helt ny festival for ungdom mellom 15-18år. Det blir fantastiske artister, og et festivalområde designet for ungdommen. Her blir både silent disco, foodtrucks, ladestasjon og rå artister!

• Veldedighetsmiddag – En smak av Sør-Afrika

Dampsentralen
    kl. 18.00-23.00

Impande inviterer til veldedighetsmiddag til inntekt for de fattigste barna i Sør-Afrika. Det settes sammen en kveld med god mat og drikke, afrikansk musikk, auksjon og spennende historier.

En kveld til fordel og stor glede for barna i Sør-Afrika!

• Afterwork

Quality hotel Waterfront
    kl. 17.00

Endelig Afterwork igjen!

Vi er tilbake etter sommeren, stappfulle av ny energi og med en flunkende nyoppusset bar

Denne gangen er det klart for en eksplosiv re-opening med en ekte Friday Night Fever, tapasbuffet, DJ Phongsak spinner opp stemningen med de beste disco-hitsene fra kl. 20:00

• Hangout med Unagicon

Fellesverket Dragen, Storgata 25
    kl. 18.00-21.00

Vi kan se film, spille sammen eller bare sitte å sosialisere og bli kjent med hverandre. Det er gratis inngang for alle. Ta med deg en venn eller kom alene og blir med oss.

• Fantorangen på teater

Parken Kulturhus

Fantorangen og Pivi må plutselig lage en teaterforestilling – men hvordan gjør man dét, egentlig? Fantus vil også være med, men Pivi sier at Fantus er altfor liten. Pivi og Fantorangen vil heller ha med Maurora, som bor i maurtua og kan de utroligste ting. I Fantorangen, Pivi og Mauroras teaterforestilling kan alt skje!

• Babyomvisning i KUBE

Jugendstilsenteret og KUBE
    kl. 12.00

Ta med mini på museum!

Vi byr på omvisninger i museet tilpasset voksne som har med seg babyer.

En av våre dyktige formidlere viser dere rundt i den tankevekkende utstillingen "Allmenningens tragedie"!

• Lavkultur med Henrik Fladseth

Løvenvold Theater
    kl.18.00

Klar for en dose ærlig humor?

For Henrik er stand up en måte å leve livet sitt på. Det er en kontinuerlig og evig prosess. På den scenen trenger han ikke si noe viktig og det må ikke være så smart. Det kan være det, men det er ikke et absolutt krav. Så lenge det er morsomt er det vel greit. Showet «Lavkultur» er en mann som forteller vitser og historier. Selve fasiten på lavkultur.

Velkommen til utstillingsåpning med Simon Wågsholm og Morten Abel.

Denne duo-utstillingen har sin opprinnelse i møtet mellom to kunstnere og deres felles fascinasjon og interesse for maleriet.

Lørdag 07.september

• Spirefest

Terminalen byscene
    5.-6.september

• Kurs i napolitansk pizza m/passende viner

Vino Bar, Apotekergata 10
    kl. 12.00

Vi har gleden av å få besøk av mat-entusiast og pizza-baker Kjetil Ingvaldsen!

Lag din egen napolitanske pizza i pizzaovn, mens du nyter noen gode glass vin. Det blir god stemning, lave skuldrer og masse inspirasjon!

• Klubb Damp

Dampsentralen
    kl. 23.00

Hver lørdag demper vi lyset, spiller litt hardere og holder åpent til råseint.

Velkommen til rangling og gode vibber på dansegulvet 🪩

Dj sørger for digge beats fra kl. 23

• Sjalu - Ørjan Burøe

Parken kulturhus
    kl. 19:00

Denne forestillingen er en unik blanding av Ørjans signaturhumor og dypere refleksjoner rundt det komplekse og ofte alvorlige temaet sjalusi. Med sin evne til å vekke latter samtidig som han berører hjertestrenger, tar Ørjan publikum med på en reise gjennom de humoristiske og de mer seriøse sidene av sjalusi.

• På innsida av Kommandosentralen

Byparken Ålesund
    kl. 14.00-14.50

Animato Quartet med lys- og videokunstnar Kimarius Abrahamsen har sett saman ei framsyning med musikk med ein sterk og direkte link til andre verdskrigen. Monica Molvær, styreleiar i Ålesund Sentrumsforening og styremedlem i Fjord Cadenza vil også fortelje kort om historia til kommandosentralen under konserten.

• Tedans - Afternoon Tea

Brosundet Hotel, Apotekergata 1-5
    kl. 14.00-17.00

Hver lørdag inviterer vi til vår variant av «Afternoon tea» med lokale råvarer, klassiske smaker, dufter og nydelig levende pianomusikk. Det blir servert elegante etasjefat med våre favorittsandwicher, hjemmelaget scones og små lekre desserter – sammen med et utvalg av forskjellige varianter te, kaffe, bobler, eller hva du måtte ønske.

• Kulturkafé

Sobra Scene, Ålesund, Korsegata 6
    kl. 12:30 – 15:00

Sobra scene åpner kulturkafésesongen med brasilianske rytmer og iørefallende melodier fra American Songbook, servert av Kurt Sagen Jazz Kvartett!

Elever fra Ålesund kulturskole gjester også scena, og som alltid selges det god kakemat og god drikke.

Gratis inngang for barn
    100 kr inkl. en kaffe eller te for voksne (18+).

Søndag 8. september

• Maridalen og Ålesund Strykekvartett

Parken kulturhus, Fojaeen
    kl.18.00

Den anerkjente jazztrioen Maridalen, som henter navnet sitt fra dalføret like nord for Oslo sentrum, kommer tilbake til Ålesund. Denne gangen har de med seg sitt helt ferske tredje album – «Gressholmen».

• Gratis soppkontroll

Sunnmøre museum
    kl. 15.00-17.00

Det er minst ein godkjent soppkontrollør til stades, som kan vurdere om du har funne gift- eller matsopp, og som gir gode råd til mat, konservering og soppglede. Vi har alltid ei sopputstilling med mat- og giftsoppar vi kan finne på Sunnmøre.

• Arkitekturvandringen

Oppmøte bak Ålesund Kirke, i krysset mellom Kirkegata og Aspegata.
    Kl. 13.00

Bli med arkitekt og konservator Signe Svoen og gipsmaker Peder Alme på en vandring på Aspøya der fokuset blir satt på ornamentikk og dekorasjon.

Arrangementet er gratis.

• Tonen ifrå barndomen

Kulturhuset Godtemplaren, Keiser Wilhelms gate 7
    kl. 18.30

Som del av turnéen for å markere sin nye plate Tonen ifrå barndomen holder Stig Ulv en konsert med både musikk, tekst og bilder.