2 nye rebeller til Rebellhuset!

Fra høsten 2023 vil Multikunstner-paret Solveig Fagermo og Christoffer Svendsen bli med som medlemmer av Rebellhuset i Kongens gate 24.

Rebellhuset er et nettverk for bedrifter innenfor kreative yrkesfelt som håndverk, media og design. De tilrettelegger og bidrar for bedriftsmedlemmer med både kompetanse, verksted fasiliteter og verktøy slik at de kan vokse.

- At en slik utrolig duo blir en del av Rebellhuset tilfører nettverket unik kompetanse. De ønsker også å gi oss tilgang til nye maskiner og verktøy til glede og benyttelse både internt og eksternt. Dette inkluderer blant annet en keramikkovn og et sandblåsekabinett, som allerede er på plass og etablert som et nytt og verdifullt tilskudd i maskinparken vår.

Solveig Fagermo og Christoffer Svendsen

Solveig Fagermo er utdannet kunstner med hovedfag fra Institutt for Metall og Smykker ved Kunsthøgskolen i Oslo - KHIO. Christoffer Svendsen er utdannet kunstner med hovedfag fra Institutt for Keramikk ved KHIO. Duoen planlegger I løpet av våren/sommeren å etablere et tekstilverksted hos Rebellhuset og vil skape et nytt tilbud til de som jobber i dette fagfeltet.

Deres kunstneriske produksjon og virkeområder omfatter et mangfold av uttrykk, noe som har bidratt til deres brede materialkunnskap og høye gjennomføringskraft. Deres kunstneriske produksjon omfatter; Konseptkunst, materialbilder, skulptur, objekter, installasjonskunst, fotografi og performance.

Solveig Fagermo.

De siste årene har de utført flere fullskala prosjekter i ulike byrom. I disse prosjektene har de tilegnet seg mye praktisk erfaring og nødvendig innsikt i hvilke tillatelser man må ha - og hvilke hensyn og ansvar man må ta for å lykkes med prosjekter i det offentlige rom. Paret har også produsert kostymer, scenografi, konseptutvikling og strategisk design for en rekke aktører innenfor scenekunstfeltet og kulturnæringen.

Christoffer Svendsen

Dette sier kunstnerne selv om beslutningen;

- Nå er det på tide å ta opp igjen vår kunstneriske praksis, på en ny og bærekraftig måte. Dette var en tanke som slo oss under pandemien, da vi i likhet med mange andre, begynte å jobbe med verdiene våre og hvordan vi hadde prioritert disse de seneste årene, kan kunstnerne fortelle.

Solveig startet på "Eksperimentell uttrykk" - studie hos VEA- Norges Grønne Fagskole, hvor hun har undersøkt plantebaserte materialer som kunstnerisk uttrykk. Som en utdannet kunstner med bakgrunn i keramikk var Christoffer på utkikk etter et egnet lokale for å koble til keramikkovnen igjen.

- I møte med den kreative hubben Rebellhuset, med sitt verkstedfelleskap, ble vi møtt med en utrolig kultur for å dele både plass, verktøy, kunnskap og begeistring for kunst- og designproduksjon. Dette var virkelig noe som passet oss som hånd i hanske! Vi gleder oss til å innsikt i nye fagfelt og lære av alle de fine folka på Rebellhuset, sier kunstnerne.

Rebellhuset finner du i Kongens gate 24. Åpningstider er mandag-fredag 10-18. Her finner du både keramikkverksted, treskjæring, graffitikunstnere, tatoveringsstudio og den spennende butikken Memento Mori.

Tekst / foto: Rebellhuset / Iselin Flem

Bedriftschallenge 2023

Lamella - klar for sesongen!