Bybadet: To år med badeglede i Ålesund!

Daglig leder ved Bybadet, Lasse Hoel, ønsker små og store velkommen til å feire Bybadets toårsdag denne uken.

Torsdag 19. januar, er det to år siden Bybadet åpnet dørene for første gang. Midt under pandemien, og de mange restriksjonene, stod byens nye store attraksjon endelig klar. Et etterlengtet badeland og ønsket tilbud i lokalsamfunnet.

Bursdagsfeiringen vil foregå hele den kommende helgen, med blant annet skliekonkurranser, stupekonkurranser, skattejakt og seniorsvømming med noko attåt. Her er noe for en hver smak, og som passer til det Bybadet ønsker å være: En møteplass for både mosjon, trening eller velvære. Alt etter ditt behov.
- Her er alt fra barselsvømming, skoleopplæring og seniorsvømming i ukene. I tillegg har vi flere bedrifter som bruker Bybadet som et alternativ til treningsstudio, siden det nødvendigvis ikke passer alle. Seniorsvømming og svømmeopplæring både for innvandrere og barnehager foregår i samarbeid med Svømmeklubben, kan daglig leder Lasse Hoel fortelle.

Hos Bybadet finner du mange ulike typer basseng: Treningsbasseng, aktivitetsbasseng med stupetårn, terapi- og familiebasseng, plaskebasseng for de minste og et bølgebasseng. I tillegg til en strømmekanal, vannsklier, boblebad og saunaer. Om du tørr kan du også teste ut de ulike spadusjene! Det er med andre ord noe å gjøre her for alle, uavhengig av om du ønsker en skikkelig treningsøkt, vil slappe av i boblebadet eller leke.

Venninnene Inger Johanne Furset (t.v.) og Monica Jensen er faste gjester hos Bybadet.

Noen som virkelig har funnet gleden i Bybadet er venninnene Monica Jensen og Inger Susanne Furseth. De benytter seg begge av månedskort og besøker anlegget opp til flere ganger i uken. Susanne kan nevne at de har et mål om å svømme 1000 meter mens de er der, og at de gjerne er der i to timer eller mer for å nyte fasilitetene. Så langt har de svømt 750 meter, og nyter litt tid i boblebadet før de tar fatt på siste økt!

- Her er god stemning, høyt under taket og komfortabelt å være. Du møter alle typer mennesker her, sier Inger Susanne, som også synes det er lett å komme i prat med folk der. Og gjerne flere av de faste badegjestene. Hun har blant annet hilst på en gammel skolevenninne hun ikke har sett på mange år, og som nylig har flyttet hjem. Bybadet oppfattes også som en sosial arena for brukerne. Monica og Inger Johanne starter gjerne dagen med et bad og litt morgenkaffe i kaféen.
- Noe av det fine med å være her er hvordan naturen og fjellene kommer inn gjennom vindue og sola som står opp i bakgrunnen. Det gir skikkelig ro og spafølelse, er damene enig i.

Her er god stemning, høyt under taket
og komfortabelt å være.

Ola Roalkvam (t.v.) og Markus Glad Rognstad er begge i pappaperm, og hygger seg her i plaskebassenget med sønnene Bjørn og Håkon.

På Bybadet møter vi også kompisene Ola Roalkvam og Markus Glad Rognstad, som begge er i pappaperm for tiden. De har deltatt på babysvømming sammen med sønnene Bjørn og Håkon. Kompisene forteller at det kun er ti dager mellom de små sjarmørene - Nesten planlagt, ler de. Babysvømming er et godt brukt tilbud hos Bybadet, og en sosial møteplass for nybakte foreldre som vil ut å bevege seg litt!

Om du liker å bade i fred og mak, eller til spesielle tidspunkter, har Bybadet oppdatert antall badende gjester til en hver tid på hjemmesiden sin. Utforming av selve anlegget gir det også et intimt og atmosfærisk preg, hvor de ulike bassengene er godt adskilt. Ønsker du å svømme lengder finner du et treningsbasseng i bakre del av lokalet, mens de lekende badegjestene og barna kan kose seg i front i aktivitetsbassenget. Terapibassenget ligger i eget rom, og passer de som foretrekker en rolig og avslappet badeøkt. I tillegg til selve bassengområdet finner man både kafé med enkel servering og badebutikk i lokalet.

Daglig leder Lasse kan fortelle at den gjennomsnittlige badegjesten gjerne tar turen innom i to timer, ofte med hovedmål om “mosjon” og at de har besøk både fra folk i lokalområdet og distriktene rundt. I tillegg er det godt besøk av tilreisende i feriene, både norske og utenlandske turister. Mange av disse familier. Bybadet har også jevnlige arrangementer, som damenes aften, nattbad, konkurranser, Aquacamp og bedriftschallenge.

Bybadet har fire personer på fulltid, og mange ungdomer og yngre voksne på deltid.
- Vi har som mål å være en attraktiv arbeidsplass hvor vi har et kjekt arbeidsmiljø men også fokus på å gi ungdom og unge mennesker arbeid og positive arbeidserfaringer som de kan ta med seg videre. Vi har regelmessig flere på arbeidstrening og ønsker slik sett å ha en positiv innvirkning på flere enn de som besøker oss, sier Lasse.

Bursdagsprogram:

Torsdag 19. januar

Alle barn som besøker Bybadet denne dagen får en gratis is.’
14.30-15.30 Svøm bedre – svømmetrener Lasse tilgjengelig med svømmetips til de som crawler
16.30 Skattejakt
17.00 Vannskliekonkurranse – barn og ungdom
18.30 Skattejakt
19.00 Vannskliekonkurranse – voksen

Fredag 20. januar

08.30-11 Seniorsvømming - kanelboller og kaffe til alle seniorer
10-11 Svøm bedre – svømmetips: Crawling
16.30 Skattejakt