Inspirasjon, faglig påfyll og gode samtaler på medlemsmøtet
Torsdag 13. februar samlet rundt 50 medlemmer seg på Hotel Brosundet for et engasjerende og inspirerende medlemsmøte i regi av Ålesund Sentrumsforening.
Foto: Fredrikke Muri Schrøder
Sammen for et levende sentrum
Stian Fredriksen fra Sorentio engasjerte salen med sitt innlegg om hvordan bedrifter kan klatre til topps på Google.
Foto: Fredrikke Muri Schrøder
Daglig leder Lisa Sæther åpnet møtet med en kort introduksjon av Ålesund Sentrumsforening og foreningens mål om å skape en levende by. Hun understreket hvor viktig det er å holde aktiviteten oppe, særlig i de roligere månedene, og viste til suksessen med Ålesunds Historiske Dager – en festival som allerede har satt sitt preg på bybildet. Nå står foreningen foran neste store satsning: Ålesund Sjømatfestival!
Alt Ålesund Sentrumsforening arrangerer, skal i praksis gi merverdi for medlemmene – enten i form av økt besøk, større omsetning eller sterkere tilhørighet til sentrum. Foreningen skal være en paraply over de mange ulike aktørene i byen, bygge fellesskap og fungere som en bro mellom det private og offentlige.
Et tydelig tegn på den voksende engasjementet rundt sentrum er salget av bygavekortet – i 2024 passerte salget hele 2,5 millioner kroner!
Marianne Myrstad fra Myrstad Media over og delte konkrete og effektive tips for hvordan bedrifter kan lykkes på sosiale medier.
Foto: Fredrikke Muri Schrøder
Google, sosiale medier og digitale muligheter
Første faglige innlegg kom fra Stian Fredriksen fra Sorentio, som engasjerte salen med sitt innlegg om hvordan bedrifter kan klatre til topps på Google. Han delte verdifulle råd om hvordan man bør bygge opp nettsiden for å bli mer synlig i søkemotorene, og hans direkte og humoristiske stil gjorde innholdet både lærerikt og underholdende.
Deretter tok Marianne Myrstad fra Myrstad Media over og delte konkrete og effektive tips for hvordan bedrifter kan lykkes på sosiale medier. Flere i salen kjente seg nok igjen i eksemplene hun trakk frem – og tok med seg både inspirasjon og praktiske grep for å styrke sin digitale tilstedeværelse.
En suksesshistorie fra hjertet av Ålesund
Møtet ble avrundet med en inspirerende historie fra Kjetil Blomvik, en av gründerne bak Vino Bar. Ingen kunne forutse at en liten vinbar i Apotekergata skulle bli en internasjonal suksess, men i 2024 ble Vino Bar ikke bare kåret til Europas beste vinliste, men også verdens beste!
Kjetil Blomvik, en av gründerne bak Vino Bar delte noen tanker bak suksessen.
Foto: Fredrikke Muri Schrøder
Historien til Vino Bar viser at suksess ikke nødvendigvis følger en fast oppskrift – men at lidenskap, kvalitet og en tydelig identitet kan ta en bedrift lengre enn man kanskje tør drømme om.
Lisa avsluttet møtet med en viktig påminnelse: Vi må heie på hverandre! Når én bedrift lykkes, gagner det hele sentrum. Suksess smitter, og vi må fortsette å løfte frem hverandre – i både ord og handling.
Tusen takk til alle som deltok, bidro og delte sin kunnskap! Vi gleder oss allerede til neste møte.